Oftast finns det bestämt på förskolor att det är en ansvarig för vilka appar som ska laddas ner och finnas på lärplattan. För mig är det totalt obegripligt! Vissa appar tycker jag borde finnas på alla lärplattor, men sen arbetar ju de flesta med olika projekt och då vill man ju gärna ha appar som främjar just det projektet. Arbetar vi med konstruktion vill jag ha appar med fokus på just detta o.s.v.
Samma sak gäller åldern. Lärplattan behöver ju ha fokus på vilken ålder barnen är. Der stora barnen kanske jobbar med Pettson och Findus, problemlösning, medan en ettåring hellre jobbar med appen Bloom.
Min favoritapp just nu är iMovie, just för att den är så enkel att arbeta med. För mig iallafall, men bästa sättet att lära sig för oss vuxna är att antingen få en genomgång och sen sitta tillsammans och arbeta, leka och prova sig fram. Själv sitter jag gärna hemma i soffan och prövar mig fram. Vi behöver ibland våga göra som barnen, de lär genom lek och vi lär genom att prova oss fram och våga. Ett tryggt barn vågar göra misstag och det gäller även oss vuxna. Är vi trygga med våra kollegor vågar även vi misslyckas och det är ju genom detta vi lär oss. Vi behöver få göra fel, innan det blir rätt. Vi talar om ett livslångt lärande när vi talar om barnen. Faktiskt så borde vi inkludera oss i det. Ny teknik kommer och vi behöver alla vara med på tåget, men alla behöver inte ha samma kunskaper. Vi är alla olika, precis som barnen och alla är bra på något, vi behöver komplicera varandra. Det innebär att alla vuxna är lika viktiga och den inneboende kunskapen som finns. Samtidigt behöver vi vara uppdaterade kring den teknik som barnen behöver lära sig idag, inte bara tekniken att använda en penna utan också tekniken i den digitala världen.
Många barn som vi har på förskolan möter lärplattan som endast något man spelar spel på och kanske tittar på film. Det är vi som behöver vidga deras syn på vad den mer kan användas till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar