fredag 1 april 2011

En hjälpande hand....

Nya barn på avdelningen, en 3- och en 4-åring. Dags att visa hur iPaden fungerar tänkte jag. När det är barnets tur tänkte jag sätta mig ner och gå igenom hur det fungerar. När jag tittar till efter en stund sitter 4-åringen och spelar för fullt och skrattar med de som sitter brevid. Barnet har fått bra hjälp av sina kompisar som visar på de roligaste programmen och berättar vad de andra handlar om. De hjälps åt när någon fastnar i berättandet. Här kan man prata om språkstimulering barn emellan. Nån förstod inte ett ord och då fick barnet det förklarat och många gånger var förklaringar bättre än vad jag själv kunde kommit på vad gäller nivån i språket.
Jo, men 3-åringen kan jag kanske få hjälpa lite.
Jo, visst!!! Kunde jag ju glömma direkt.
Stolt man blir som pedagog när man ser barnens vilja att hjälpa varandra, känslan av att dela med sig av sina kunskaper till andra. Jag hoppas de behåller den känslan genom livet. Det är otroligt viktigt at låta barnens kompetens få komma fram och att vi som pedagoger lär oss att backa eller att barnet får frågan om de kan hjälpa kompisen.

Ett tips till alla iPad-användare. Kolla de nya apparna som kommer med jämna mellanrum. Finns några guldkorn som är gratis, men ibland efter en vecka så kostar de. Har man tur hinner man ladda ner dem. Vissa apps till iPhonen kan också fungera. Mindre bild, men det finns möjlighet att förstora upp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar