fredag 1 april 2011

Språket 2011

-Maggan! När är det min tur på iPaden?
-Vi vill lyssna på musik och sjunga. Kan inte du hämta laptopen och koppla upp Spotify?
-Maggan! Skärmen på datorn är svart!
-Nu kom det där felmeddelandet upp igen!!!
-Maggan sa att en kabel är lös.
När det gäller de tekniska termerna har jag aldrig förenklat språket. Det skulle bara låta konstigt, men däremot har jag förklarat vad de olika orden betyder. Barnen snappar upp det mesta jag säger och det märks så tydligt i vissa sammanhang. Följade konversation mellan två barn hörde jag en dag. Jag har stavat som de uttalade orden!!
-Var är Maggan?
-Hon är på rast!
-Vad gör man på rast?
-Man dricker kaffe och kollar sin mäjl.
-Hur vet du det?
-Det sa Maggan till Mattias iallafall!
-Vad är mäjl?
-Man kan få brev till datorn.
-Va?
-Finns en sorts brevlåda där sa Maggan.
-Har jag aldrig sett!!!
-Nää, den syns inte. Den finns inne i datorn.
-Jaha, men hur får man in pappret i datorn?
-Man skriver på datorn och inte på papper.
-Precis som på våran.
-Ja, sen kan datorn skicka det till en annan dator fast man måste skriva vem som ska ha det.
-Ska vi kolla om datorn är ledig, så kan jag skriva till dig?
-Jaa! Men jag har ingen egen brevlåda i datorn.
-Fast du kan läsa vad jag skriver på en gång.
-Okej! Sen kan jag skriva till dig.
-Vi kan skriva till kompisarna också, så får dom komma och läsa sen.

En dag hade jag suttit och skrivit ett mail på laptopen inne på avdelningen när ett barn kom och frågade vad jag gjorde.Jag försökte förklara. Frågorna blev många och jag var lite osäker på om hon förstod vad jag menade. Nu fick jag det bekräftat. Hon hade förstått ganska så mycket. Förklaringen kändes klockren!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar