måndag 17 januari 2011

Arbetet med iPad i förskolan

Idag hade vi vårt andra möte och nu har alla fått sina iPads. Det bästa med detta projektet är att vi alla har olika förutsättningar. Allt från nybörjare till de som kan mer. Det visar tydligt att man inte behöver vara något datageni för att jobba med en ipad utan att man kommer långt med intresset för att lära sig. Är det inte just det vi också försöker förmedla tilll de barn vi har i våra grupper. Lusten att lära sig och lärande genom lek. En dyr leksak kan tyckas, men hur lär sig barn oftast i förskolan...jo genom lek.
Vad var det första jag gjorde när jag fick iPaden?? Prövade mig fram på alla möjliga sätt och vis, in bland inställningar och läste, laddade ner en massa olika appar som sen jag provade för att se vilka som vi kunde ha nytta av i förskolan.
Det jag såg mest fram emot var att se hur barnen och iPaden fungerade ihop. Nu har de använt den ett tag och alla frågar varje morgon när jag kommer om de får spela. Intresset är stort!
Vad gör barnen då kan man undra? Jo, labyrintspelet är populäret, magnetbokstäverna, rita, matematikspelen, pussel,dockhuset och memory. Hur kan jag då se vad de spelar? Jo om man dubbelklickar på den runda knappen, så kommer alla spel som har använts upp, så då kan jag se vad som har använts mest.
Först låg alla appar helt synliga och man fick bläddra sig bort, men nu är de placerade i mappar och barnen kan hitta den kategorin de vill använda på en gång. Ser också lite prydligare ut.
Hur mycket behövs jag som hjälp nu, ja inte mycket. Barnen tar hjälp av varandra istället. Satt och tittade på i lite smyg en dag när ett barn öppnade ett spel som var nytt. Tog inte lång stund innan barnet var i full gång och spelade.
Vi lever på 2000-talet, en teknikålder där det kommer nytt hela tiden. Vad är det som säger att vi i förskolan inte kan ha teknikleksaker för att leda barnen in i teknikens värld genom just lek!!!! Ja, för mig är det en teknisk leksak!! En dyr, men ett välkommet tillskott i arbetet. Varför ska det bara vara skolan förunnat att få just dessa vertyg. Det är dags att fokusera nedåt i åldrarna och starta igång redan på förskolenivå.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt skoj att ni får denna möjlighet i er förskola. Jag följer gärna utvecklingen med spänning! Uppdatera mig gärna på min blogg!
    //Marina
    http://digitalabarn.blogspot.com/

    SvaraRadera