fredag 17 februari 2012

Satsning på boksäver och stavaning!

Med många blivande 5 och 6-åringar på avdelningen har jag valt att satsa på flera stavningsappar och bokstavsappar. Intresset för bokstäver har ökat markant sen flera barn upptäckt hur lätt det är att stava och skriva bokstäver på iPaden. De hindras inte av motorik och penna. Självklart används det också, men iPaden gör att fler barn klarar av att få in formen på bokstäverna i tanken på ett enklare sätt som passar just deras utvecklingsfas. Det blir också på ett lekfullt och roligt sätt!
Det är ju vårt uppdrag i förskolan, lärande genom lek! För det är fortfarande vad vår iPad är, en teknisk leksak. Den ska vara pedagogiskt inriktad, men också spännande och rolig. Det gäller att hitta en balansgång som gör att barnens intresse behålls.
Något jag uppskattar är att app-utvecklarna har tagit tills sig mycket av det vi efterfrågat. Nu finns det stavning där bokstäverna ljudas, var för sig och sen ljudas ihop till ordet! Skolstil har också kommit med en app där bokstäverna på tangetbordet ljudas.
Det finns många bra pedagogiska verktyg att använda sig av, men det är upp till oss pedagoger att göra dem till ett roligt lärande för våra barn.
Det handlar inte om att "spela spel" utan så mycket mer och det är upp till oss att visa på de läroprocesser som skapas bland barnen!

2 kommentarer:

  1. Jag har kikat ytterst lite på detta men några appar såg jag på ett besök på SPSM i förra veckan. Jag blev dock inte imponerad.. I den ena appen skulle man stava till TIGER. Barnet fick se en bild av tigern, hade rätt bokstäver att välja på och skulle sedan dra dessa till rätt box.. Så långt var väl allt väl men i boxarna stod rätt bokstav med grå färg.. Då anser jag att man går från att utforska bokstäverna till tidsfördriv. Så det gäller att kritiskt granska de appar som verkar pedagogiska först.. I så fall tror jag att det är kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det håller jag med om. Alla appar behöver vi pedagoger prova på själva för att se vad de kan ge barnen i det pedagogiska. Vi får inte heller låsa oss för mycket i de banorna. Vi kan faktiskt ha appar som barnen faktiskt tycker är roliga. Det leder till en rolig stund tillsammans med mycket prat och en massa skratt, kan vara nog så viktigt!!

      Radera