För ett tag sen satt jag med närvarolistan och fyllde i de barn som kommit och lite extra information, när en av våra 3-åringar kom och frågade vad jag gjorde. Jag förklarade och sen ville han veta var hans namn fanns. Han tittade på det och sen gick han och hämtade papper och penna. Noga tittade han på när jag skrev, men då finmotoriken inte riktigt finns för att kunna forma samma bokstäver gav han upp och gick.
Det fick mig att snabb fundera på hur jag skulle kunna få honom att behålla intresset för bokstäverna och då vi hade iPaden framme tog jag fram appen Skolstil. Jag gick och hämtade honom och frågade om vi skulle skriva hans namn på iPaden. Han kom direkt och vi satte oss vid bordet.
Jag tycker det är viktigt att vi berättar för barnen vad de verkligen gör på iPaden då allt inte är spel. Vi tittar på djur, fordon m.m i SoundTouch, räknar i appen Räkning för små barn osv. Allt barnen gör på iPaden är faktiskt inte att spela och jag tycker det är viktigt att de vet skillnaden, så vi tydliggör att läsplattan går att använda till mer än spel.
Jag tog fram post-it lapparna och skrev en bokstav i taget och tillsammans leta vi efter rätt bokstav. Han provade flera gånger och tyckte det var jättekul.
Nästa gång iPaden kom fram ville han ha hjälp att stava namnet igen. Nu satt en annan 3-åring med vid bordet och tittade nyfiket på vad vi gjorde och hon ville också prova. De provade att trycka på en massa bokstäver och skrattade åt hur det lät när de fick dem upplästa.
Glädjen över att kunna stava sitt namn gick inte att missa, men också själva kunna skriva olika saker med bokstäverna även om det inte blev riktiga ord. Det viktigaste just nu var att det blev ett lärande genom lek.
Det hela fick mig att börja fundera över hur vi bemöter de barn som är intresserade av bokstäver, men faktiskt inte har finmotoriken att kunna skriva.
Om barnen slipper fokusera på att skriva bokstäverna, utan enbart ha fokus på själva stavningen borde det underlätta inlärningen. När de lärt sig skriva kan de redan stava och de borde underlätta deras fortsätta lärande.
Tänker jag tillbaka på vilka som satt med programmet Skolstil på IBM datorn när jag jobbade med 4-6 åringarna, så var det faktiskt oftast våra 4-åringar. När de sen fyllt 5 år, på väg mot 6 år, tyckte vi att många barn var duktiga på att skriva och att de lärde sig stava så fort.
Kanske inte så konstigt, för många hade ju redan lärt sig stava. Fast då kopplade vi inte ihop det.
Nu när man funderar på det är kanske det de mest logiska sättet att lära sig. Hur många barn tappar intresset för stavning just på grund av att pennan inte gör som de vill, bokstäverna blir fel och det känns som ett misslyckandes för många. Kan man då få lyckas genom att stava på en iPad, dator, laptop osv, så gör det mycket för många barns självkänsla och när de sen börjar kunna skriva bokstäverna, så kan de enbart fokusera på just det.
Logiskt sett är det lättare att få lära sig en sak i taget, än att behöva fokusera på två läranden, forma bokstäver och stavning, samtidigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar