Såg en video idag med Ken Robinsson. Den fick mig verkligen att tänka till på det vi gör inom skolan idag. Han har så rätt när han säger att förutsättningarna till motivationen att plugga vidare har ändrats. När jag gick ut skolan betydde en utbildning att jag fick jobb. Idag är läget ett helt annat. En utbildning är ingen garanti för att få jobb. Hur behåller vi elevernas intresse i förskola/skola när så mycket annat är mer intressant. Tanken att plocka in dagens teknik och blanda den med förskolans pedagogik kan mycket väl vara något som främjar barns lärande. Om vi redan nu lär barnen att balansera teknikanvändandet och det traditionella lärandet kanske dessa barn kan motiveras att även studera. Idag har skolan konkurrens av datorer, Xbox, Nintendo, PSP, Kinect, mobiler o.s.v. Hur kan man göra läxläsningen mer intressant? Går det att sammanföra dagens samhälle med pluggandet på ett sätt som gör att barnen av idag motiveras att ge skolarbetet den tid det behöver. Fylla i stenciler med mattetal eller annat, hur får vi barnen motiverade att göra dem? Nu suckas det mest. Visst behöver barnen arbeta med att skriva förhand, men vi behöver skapa andra vägar. Min dotter lär sig engelska genom att skriva till andra på en site där det bara är det språk som används. Med intresse kan man komma långt. Barn som har tufft med matte, läsning kanske skulle lära sig mer med specialprogram på tex en iPad. Barn som har svårt att koncentrera sig i skola och även förskola kanske skulle kunna jobba via en iPad eller annat med hörlurar för att slippa alla störande moment runt omkring. Jag har redan sett att barn som sitter med vissa program på iPaden är mer fokuserade än i leken, bara de får sitta i lugn och ro. Något att verkligen ta sig en funderare över.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar