tag:blogger.com,1999:blog-90752173131209449532023-11-15T09:34:26.446-08:00iPaden i förskolan!Mina tankar kring arbetet med surfplattan i förskolan.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.comBlogger43125tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-2367859115386352222014-12-17T05:46:00.000-08:002014-12-17T05:46:30.323-08:00Arbeta språkligtjag satt i en samling och barnen fick lyssna på olika ljud från appen soundtouch. Nu när barnen arbetar med lärplattan, så har de låtit kompisarna lyssna och de visar eller berättar. Det kom upp en bild på ett djur som ingen sett förut och jag kunde följa diskutionen om vad det kunde vara. De benämnde färg, hur ögonen såg ut, öronen, tänderna, storleken, men de kom fram till att inget av det de kom på stämde med bilden. Sista lösningen blev, "- Vi går och frågar Maggan!"<br />
Det som slog mig efteråt var att de satt länge och försökte komma på svaret. De jämförde likheter och olikheter mellan de olika djuren och när de till slut inte kom på något mer, först då bad de en vuxen om hjälp. De lyssnade på varandra och ingen sa att någon hade fel utan då sa de något konkret vad gäller utseendet på just det djuret.<br />
Konsten att samarbeta i en grupp och både kunna komma med egna tankar, men också lyssna på andras är viktigt att kunna.<br />
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-92145006345287206052014-12-17T05:33:00.001-08:002014-12-17T05:33:43.556-08:00Experimentera.....kunna berätta!Barnen på förskolan har fått nya appar att arbeta med. Intresset var stort för Toca Boca Lab. Först förstod de inte riktigt vad de skulle göra utan prövade sig fram. Under ett av experimenten med den lilla figuren, så förvandlades den till en nya figur.<br />
Det blev starten på barnens utmaning, hur skapar vi fler nya figurer. De har ett gemensamt lärande, där de samtalar kring hur de ska göra och vilket experiment de ska välja.<br />
Som pedagog har jag suttit med och gett barnen olika frågor om vad som händer. Barnen har kommit med olika slutledningar och jag har valt att bara vara lyssnande under deras förklaringar. Som vuxen vet man de olika svaren, men för mig är det viktigare att barnen får fundera själva och komma med egna förslag. Om någon hela tiden går in och rättar dem, så slutar de att tänka ut egna lösningar.<br />
Kunna formulera en problemlösning är inte så lätt, men ju mer man får möjligheten att göra det, desto lättare blir det. Det är även en språklig utmaning.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-28124783860550579682014-10-15T13:09:00.000-07:002014-10-15T13:09:01.544-07:00Smartboarden, samtala om vad vi sett och gjort!På förmiddagen var vi ute i skogen och letade efter insekter och spindeldjur. Barnen hittade inga, men hittade olika hålor och krypin som vi fotade. När vi kom tillbaka till förskolan kopplade jag upp laptopen och satte i minneskortet från kameran i den. Vips var bilderna vi tagit uppe på smarten. Vi frågade barnen om vem de trodde bodde i de olika ställen de hittat. På whiteboarden, bredvid bilderna skrev jag upp numret på bilden och det de sa. Det var maskar, korsspindlarna, guldbaggar, nyckelpigor, myror, vandrande pinnar, dyngbaggar, skräddare osv. När vi sedan var klara tog jag ett snabbt foto på det som skrivits. Bilderna skrev jag sedan ut och då jag fotat det jag skrivit var det lätt att dokumentera vilken insekt/spindeldjur de trodde bodde var.<br />
Det är så värdefullt att kunna koppla tillbaka direkt till det vi gjort för då har barnen det färskt i minnet och kommer även på nytt.<br />
iPaden brukar få ligga bredvid med inspelningsappen på. Då kan jag lyssna i efterhand och se till att jag inte missat något spännande som barnen sagt eller missat en frågeställning.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-23717326039290981612014-09-03T12:59:00.001-07:002014-09-03T12:59:35.277-07:00Sock PuppetsIdag skulle jag ha använt min iPad2 i samlingen, men insåg att förskolans koppling är till 3:an.....jaha ja! Bara att tänka om lite snabb, så jag kopplade upp 3:an istället och tog upp Sock Puppets. Hade ingen aning om hur den fungerade. Kikade på den lite snabbt och provade att spela in.....lite tokigt blev det, men lärde mig hur det fungerade. Nu var det gratisversioner, så det blev lite korta berättelser.<br />
Jag valde två sockor, de hittade ett äpple och ville båda ha det, men de visste inte hur de skulle dela på det, så de gick iväg och letade efter ett till.<br />
Klart tänkte jag......icke då!<br />
En till ropade barnen och det blev till sist tre till.<br />
Lite senare när barnen satt vid lärplattan valde de den appen och började skapade eget. Vi som ska arbeta med språket, ja det appen lockar ju barnen att använda språket.<br />
Nu är jag den köpta versionen, vilket gör att vi kan skapa längre historier och med fler figurer.<br />
Imorgon tar jag med min egen koppling och då kör vi nytt berättande!!<br />
<br />
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-7789585988241424392014-08-27T06:15:00.001-07:002014-08-27T06:15:32.797-07:00Smartboard!Nu händer det saker minsann. Vi ska få en smartboard till avdelningen. Underbart!! Nya projektorer till förskolan också. Jag har valt en modell som har uttag för USB. Då slipper man så mycket sladdar och kopplingar.<br />
Vi ska arbeta med språket med inriktning på kommunikation.<br />
Teaterupplägget finns kvar och där kommer vi arbeta mycket med smartboarden.<br />
Nästa vecka ska jag ta in ljud i samlingen, där barnen får lyssna och gissa vad de hör. Jag kommer ställa s.k öppna frågor, det innebär att det går inte svara bara ja eller nej på dem.<br />
Just är ett av våra projekt är om insekter. Finns massor med annorlunda insekter på nätet som jag la in på ett USB och satte i vår digitala fotoram. Barnen samlades kring den och plötsligt så var samtalen emellan dem igång, frågor som de tillsammans klurade kring och även med oss vuxna.<br />
En härlig höst väntar. Dags att kolla på Youtube efter filmer som visar hur andra arbetat med smartboarden. Tur att många delar med dig av sina erfarenheter!mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-55075498718229211382014-07-07T23:59:00.003-07:002014-07-07T23:59:50.691-07:00Projektorduk....När man köper in projektorer till förskolan önskar man ju alltid att det finns pengar till så mycket mer. En bra projektorduk förhöjer bilden rejält, men tyvärr får vi hitta andra lösningar. En vit vägg och en rullgardin som är lite tunnare! Nackdelen är ju att bilden blir sämre vad gäller kvalitén, fördelen är att du kan ha en mycket större bild utan att begränsas av duken. En tunn rullgardin eller att lakan i en dörröppning skapar bild på båda sidor. Frågan är vad behovet är. För mig är inte bildkvalitetn alltid det viktigaste utan att det går att arbeta utifrån vad barnen behöver i sitt utforskande.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-91584557218164771282014-07-01T09:36:00.000-07:002014-07-08T00:00:18.500-07:00Teater-projektor-iPad= SPRÅKETI höst kommer vi arbeta med teater. Vet inte vad slutresultatet kommer bli. Den vägen visar barnen, men tanken är att arbeta med känslor, kunna tolka varandras kroppsspråk och hur vi visar just känslor. Vad händer i ansiktet och i kroppen när vi är glada, ledsna, arg o.s.v. Filma barnen där de själva får visa och även ta kort. Hur ser jag ut, hur ser kompisen ut, lika/olika....<br />
Vilka färger kopplar vi till dem? Miljöer? Barnen kommer få ge olika förslag på miljöer och färger och vilka känslor de kopplar till dem, men också få en del visat där vi diskuterar tillsammans om vad de känner. Mest för att visa på att vi alla känner olika för vissa saker och att man får göra det. På lärplattan går det fort att söka och få upp olika bilder snabbt. Jag hoppas bara att de installerar det trådlösa i sommar dom utlovat.<br />
I höst kommer jag också försöka ha fritt berättande med bilder som passar till det jag berättar om och så småningom låta barnen själva vara med i berättandet. Öka barnens självförtroende att våga samtala och berätta, i mindre grupp till att börja med, för att sen ge små utmaningar.<br />
Kommer fortlöpande berätta om hur det går i höst.<br />
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-25186982673409689212014-05-24T16:22:00.001-07:002014-05-24T16:22:44.918-07:00Projektor, några tankar om att köpa och hur man kan jobba med den...Fick uppdraget att se över vilken projektor vi skulle köpa in till förskolan. För mig var det viktigt att bilden blir bra även vid dagsljus då vi inte har möjligheten att mörklägga överallt. Självklart USB- portar. Ska man visa bilder eller film så underlättar det verkligen om man slipper en massa kopplingar mellan projektor och annan teknisk utrustning.<br />
Hur når vi ut med det vi gör på förskolan till föräldrarna? En projektorduk är dyr, men en vit rullgardin som går att hänga i taket i hallen där föräldrarna hämtar gör att de får verksamheten utan att behöva gå in på avdelningen. De kan inte undgå att se dokumentationen.<br />
En tunn rullgardin gör också att bilderna syns på båda sidorna. Hänger man det så det bildar en tredje vägg kan man också skapa olika miljöer för barnen att vara i. Det gäller att projektorn visar en stor bild. Ska man läsa en saga kan man via bilder skapa miljön som finns i det man läser om eller skapa en miljö som leder till att barnen själva skapar en egen berättelse som man kan filma i tex iMovie. Möjligheterna är många, det gäller bara att hitta dem.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-29149931043099146262014-05-24T15:52:00.000-07:002014-05-24T15:52:01.590-07:00Kärt barn har många namn...När jag började använda surfplattan i förskolan fanns det bara iPaden vilket gjorde att vi arbetade med en iPad. Sen kom Samsung med en platta och då, 2011 fanns det få appar till den. Alla satsade på Apple vid den tidpunkten. Nu är läget lite annorlunda. Nu finns det många fler, men vad ska vi kalla dem? Lättast är ju ett samlingsnamn för alla. Surfplatta, jo men på förskolan används den inte till det så ofta. Läsplatta, men hur många av våra förskolebarn kan läsa. Spelplatta, fast nu försöker vi ju lära barnen att hitta andra användningsområden för den än just spel. Jag tycker lärplatta är det mest självklara namnet, då tanken är att den ska bli en del i barns lärande.<br />
Nu säger jag oftast iPad och det har jag gjort i över 4 år, så det är svårt att ändra, men det är bara att jobba på det!!mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-19022011606726584802014-05-22T11:54:00.000-07:002014-05-22T11:54:02.561-07:00Lite funderingar....Oftast finns det bestämt på förskolor att det är en ansvarig för vilka appar som ska laddas ner och finnas på lärplattan. För mig är det totalt obegripligt! Vissa appar tycker jag borde finnas på alla lärplattor, men sen arbetar ju de flesta med olika projekt och då vill man ju gärna ha appar som främjar just det projektet. Arbetar vi med konstruktion vill jag ha appar med fokus på just detta o.s.v.<br />
Samma sak gäller åldern. Lärplattan behöver ju ha fokus på vilken ålder barnen är. Der stora barnen kanske jobbar med Pettson och Findus, problemlösning, medan en ettåring hellre jobbar med appen Bloom.<br />
Min favoritapp just nu är iMovie, just för att den är så enkel att arbeta med. För mig iallafall, men bästa sättet att lära sig för oss vuxna är att antingen få en genomgång och sen sitta tillsammans och arbeta, leka och prova sig fram. Själv sitter jag gärna hemma i soffan och prövar mig fram. Vi behöver ibland våga göra som barnen, de lär genom lek och vi lär genom att prova oss fram och våga. Ett tryggt barn vågar göra misstag och det gäller även oss vuxna. Är vi trygga med våra kollegor vågar även vi misslyckas och det är ju genom detta vi lär oss. Vi behöver få göra fel, innan det blir rätt. Vi talar om ett livslångt lärande när vi talar om barnen. Faktiskt så borde vi inkludera oss i det. Ny teknik kommer och vi behöver alla vara med på tåget, men alla behöver inte ha samma kunskaper. Vi är alla olika, precis som barnen och alla är bra på något, vi behöver komplicera varandra. Det innebär att alla vuxna är lika viktiga och den inneboende kunskapen som finns. Samtidigt behöver vi vara uppdaterade kring den teknik som barnen behöver lära sig idag, inte bara tekniken att använda en penna utan också tekniken i den digitala världen.<br />
Många barn som vi har på förskolan möter lärplattan som endast något man spelar spel på och kanske tittar på film. Det är vi som behöver vidga deras syn på vad den mer kan användas till.<br />
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-33825195169634568892014-05-13T04:06:00.001-07:002014-05-13T04:06:44.919-07:00Nytt jobb! Ny miljö, nytt tänk!! Nytt jobb, fortfarande förskola och nytänk kring IKT! Förutsättningarna ser annorlunda ut nu då det inte finns trådlöst nätverk på förskolan.<br />
En ide fick jag, då det inte finns några vita väggar att använda som duk vid användning av projektorn! Köper man en rullgardin, lite tunnare, hänga upp i taket och då det är mitt i hallen så är det perfekt för att bilden ses på båda sidor och bra i dokumentationsyfte för föräldrarna! De ser det direkt när de kommer in i hallen!! mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-41897206453885054912014-03-19T04:32:00.000-07:002014-03-19T04:32:53.429-07:00Associationer!! Ljud och språk!Jag satt med barnen i lekrummet. Appen Music color var uppe och vi lyssnade på djur, fordon, instrument och ljud från hemmet! Nu märker man skillnaden i barnens språk. De talar inte enbart om vilket ljud de tror de hör, utan lägger till egna tankar och upplevelser. När ljudet av rakapparaten hördes berättades och visades det hur pappa rakar sig. Då vattendropparna kom, så mindes ett barn hur vattnet droppar från taket utanför ett av våra fönster. Vattnet som rann i handfatet, där pratades och visades på hur man gör och att vi tvättar händerna efter det att vi ätit.<br />
De benämner stor-liten, färger och antal.<br />
Appen har jag jobbat med nu under lång tid i denna barngrupp och nu ser man tydligt vad det gett i deras språkutveckling. Fast ibland kan det bli lite tokigt vad gäller uttal. Barnen fick lyssna på olika fåglar och bland annat tittade vi på en svan.<br />
Pedagogen som satt mitt bland dem hörde plötsligt hur att av barnen uttalade svan som "fan" istället!! Hoppsan!! :) Gav oss också en tankeställare om hur tydliga vi är i det språkliga uttalet när vi talar med barnen!mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-77604542561059980862014-02-11T10:57:00.001-08:002014-02-11T10:57:47.290-08:00IKT, ett naturligt inslag i verksamheten.Det viktigaste i arbetet med IKT i förskolan är att det inte är något som läggs till extra utöver det vi redan gör. Arbetet med lärplattan ska på ett naturligt sätt ingå i det vi redan gör. Det handlar om att kunna arbeta både analogt och digitalt. För att kunna göra detta gäller det att de appar vi använder kan länkas till läroplanen eller till det projekt man arbetar med för tillfället. Många frågar efter olika appar och nu finns pappasappar och sen appfredag på Facebook där man kan hitta appar som är gratis för en dag.<br />
Innan man kastar sig in i app-djungeln är det viktigt att fokusera på vad appen ska användas till. Är det tex matematik, vilken ålder, inriktning, svårighetsgrad, vad är tanken att barnen ska lära sig och hur kan jag implementera den i det vi redan gör. Sen gäller det att hitta en länk till Läroplanen.<br />
I arbetet med barnen ska den finnas som ett naturligt inslag. Barn ska få chansen att lära sig saker både analogt och digitalt, en bra blandning av dessa.<br />
För att ta ett exempel, min samling. Jag har djuren i korgen, sångerna, men djurljuden spelas upp via lärplattan.<br />
Filmar vi barnen i dokumentationssyfte är det perfekt att visa barnen filmerna och prata med dem om vad de gjort under veckan. Alla får ta del av vad alla gjort. Ett bra sätt att låta barnen delge sitt lärande till varandra. Har du inte språket, så ser du ändå vad som händer.<br />
Vi läser böcker för barnen. Koppla upp lärplattan, rita och berätta en saga kan vara minst lika spännande. Du kan även låta barnen vara med i sagan och komma på olika saker som ska hända. Sen behöver man inte vara konstnär för att kunna rita. I vissa appar kan det som ritas och berättas sparas, så barnen kan lyssna på sagan igen.<br />
<br />
<div>
<br /></div>
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-63924272782462306442014-01-08T03:14:00.003-08:002014-01-08T21:43:42.537-08:00Dokumentation och lite språk!Just nu arbetar jag mycket med appen Bookcreator. Alla barn har en egen bok och det är så enkelt att bara ta en bild, lägga in i barnets bok och sen skriva några rader. Barnen kan sedan titta i sin bok och återberätta det som hände och inspirera varandra i sitt görande. Det är ett bra tillfälle för reflektion, men också en bra dokumentation att kunna visa föräldrarna på utvecklingsamtalen.<br />
Till lucia filmade vi barnen under samlingen, då vi sjöng luciasångerna. Detta visade vi på eftermiddagen för föräldrarna via projektor under luciafikandet och uppskattades av de flesta. Barnen satt och sjöng med när filmen visades, så det är också ett bra sätt att få reflektera och återuppleva det de gjort.<br />
Appen som barnen använder hos oss heter Färger och fordon. De ska tex leta efter en rosa cykel, blå lastbil osv. Den tränar barnen i olika färger, vad fordonen heter, men också att kunna upptäcka detaljer och följa en enkel instruktion. Man kan även bygga en egen bil som kör runt och parkera flygplan. Appen är utformad av logopeder.<br />
Sound Touch och Music Color är två appar som jag använder mycket med projektorn och en stor vit vägg. Det som är bra med dem är att saker benämns inte bara som båt, utan motorbåt, segelbåt m.m. Barnent får fler nyanser av språket.<br />
Art of Glow är perfekt att ha på en stor vit vägg via projektorn. Det går att ändra hastigheten och storleken på de mönster som man skapar. Alla barn reagerar olika. En del observerar färgerna och rörelse mönstren, en del försöker fånga färgerna på väggen, några fascineras av att de får färgmönster på sig själva. Det är just detta som gör den appen spännande att arbeta med.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-69061541714291901612013-09-01T23:34:00.001-07:002013-09-01T23:34:36.117-07:00Inskolning!För oss som arbetar med de minsta börjar hösten oftast med invändningar av nya barn. Vi använder oss av tre dagars inskolning, där föräldrarna är med hela tiden och fjärde dagen provar de att lämna. Går det bra, så får man gå hem, annars får man stanna den dagen med. Som förälder är det viktigt att se att ens barn mår bra, inte är ledsen och leker. Vi kommer att börja filma eller ta kort med iPaden, så man som förälder verkligen ser att allt går bra. Jag tror att en filmsnutt eller bild kan lugna mer än bara vårt ord ibland. Det blir en bekräftelse på att allt faktiskt går bra.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-6308921599062127252013-05-16T03:30:00.001-07:002013-05-16T03:30:18.582-07:00Lek med skuggor!En förmiddag ute på vår förskolegård upptäckte en av våra 1-åringar sin skugga. Jag funderade på hur vi skulle kunna spinna vidare på den upptäckten. Ute i solen är det lätt att arbeta vidare, men hur går vi tillväga inomhus?<br />
Jag tog fram projektorn och riktade den mot vår stora vita vägg. Det visade sig att väggen blev blå. Egentligen gjorde det inget, men jag ville ha den vita färgen för att få den skarpa kontrasten i skuggorna. Jag loggade in på AppStore och det fanns en app som enbart visade en färg i taget, även vit.<br />
Först for barnen fram och tillbaka, hoppade och viftade med händerna, men efter en stund blev de mer medvetna om att det de gjorde var de rörelserna som syntes på väggen som skuggor, vilket gjorde att deras rörelsemönster blev mer utforskande.<br />
Ett av barnen kom med en av handdockorna, en spindel, och gav mig den. Jag började använda den som skugga och sjöng Imse Vimse Spindel. Sen började den kittla barnens skuggor. Nu hämtade fler barn handdockor och det dök upp alla möjlig olika djur.<br />
När barnen började avsluta var det ett barn som låg kvar på golvet och när de andra sökte sig till annan lek började barnet utforska. Upp med huvudet, skuggan av det syntes, ett ben, en arm och så höll barnet på en bra stund.<br />
Skuggor och lek med ljus är något som har fascinerat våra små under hela året. Frågan är hur vi ska ta det vidare?<br />
Hur det projektet fortskrider kommer i ett blogginlägg i höst, då vi ser vad som intresserat barnen, vad som fångat deras fokus.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-42244363097374907972013-05-12T10:10:00.002-07:002013-05-12T10:10:40.322-07:00Stavning för alla!!!För ett tag sen satt jag med närvarolistan och fyllde i de barn som kommit och lite extra information, när en av våra 3-åringar kom och frågade vad jag gjorde. Jag förklarade och sen ville han veta var hans namn fanns. Han tittade på det och sen gick han och hämtade papper och penna. Noga tittade han på när jag skrev, men då finmotoriken inte riktigt finns för att kunna forma samma bokstäver gav han upp och gick.<br />
Det fick mig att snabb fundera på hur jag skulle kunna få honom att behålla intresset för bokstäverna och då vi hade iPaden framme tog jag fram appen Skolstil. Jag gick och hämtade honom och frågade om vi skulle skriva hans namn på iPaden. Han kom direkt och vi satte oss vid bordet.<br />
Jag tycker det är viktigt att vi berättar för barnen vad de verkligen gör på iPaden då allt inte är spel. Vi <i>tittar </i>på djur, fordon m.m i SoundTouch, <i>räknar </i>i appen Räkning för små barn osv. Allt barnen gör på iPaden är faktiskt inte att spela och jag tycker det är viktigt att de vet skillnaden, så vi tydliggör att läsplattan går att använda till mer än spel.<br />
Jag tog fram post-it lapparna och skrev en bokstav i taget och tillsammans leta vi efter rätt bokstav. Han provade flera gånger och tyckte det var jättekul.<br />
Nästa gång iPaden kom fram ville han ha hjälp att stava namnet igen. Nu satt en annan 3-åring med vid bordet och tittade nyfiket på vad vi gjorde och hon ville också prova. De provade att trycka på en massa bokstäver och skrattade åt hur det lät när de fick dem upplästa.<br />
Glädjen över att kunna stava sitt namn gick inte att missa, men också själva kunna skriva olika saker med bokstäverna även om det inte blev riktiga ord. Det viktigaste just nu var att det blev ett lärande genom lek.<span class="Apple-style-span" style="-webkit-composition-fill-color: rgba(175, 192, 227, 0.230469); -webkit-composition-frame-color: rgba(77, 128, 180, 0.230469); -webkit-tap-highlight-color: rgba(26, 26, 26, 0.296875);"> </span><br />
<span class="Apple-style-span" style="-webkit-composition-fill-color: rgba(175, 192, 227, 0.230469); -webkit-composition-frame-color: rgba(77, 128, 180, 0.230469); -webkit-tap-highlight-color: rgba(26, 26, 26, 0.296875);">Det hela fick mig att börja fundera över hur vi bemöter de barn som är intresserade av bokstäver, men faktiskt inte har finmotoriken att kunna skriva.</span><br />
Om barnen slipper fokusera på att skriva bokstäverna, utan enbart ha fokus på själva stavningen borde det underlätta inlärningen. När de lärt sig skriva kan de redan stava och de borde underlätta deras fortsätta lärande.<br />
Tänker jag tillbaka på vilka som satt med programmet Skolstil på IBM datorn när jag jobbade med 4-6 åringarna, så var det faktiskt oftast våra 4-åringar. När de sen fyllt 5 år, på väg mot 6 år, tyckte vi att många barn var duktiga på att skriva och att de lärde sig stava så fort.<br />
Kanske inte så konstigt, för många hade ju redan lärt sig stava. Fast då kopplade vi inte ihop det.<br />
Nu när man funderar på det är kanske det de mest logiska sättet att lära sig. Hur många barn tappar intresset för stavning just på grund av att pennan inte gör som de vill, bokstäverna blir fel och det känns som ett misslyckandes för många. Kan man då få lyckas genom att stava på en iPad, dator, laptop osv, så gör det mycket för många barns självkänsla och när de sen börjar kunna skriva bokstäverna, så kan de enbart fokusera på just det.<br />
Logiskt sett är det lättare att få lära sig en sak i taget, än att behöva fokusera på två läranden, forma bokstäver och stavning, samtidigt.<br />
<br />mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-37384109859341739702013-02-17T16:03:00.001-08:002013-02-17T16:03:13.419-08:00Begränsningar! Glöm inte den funktionen!Vill bara påminna alla er som använder iPaden i förskola/skola att se till att ni stänger av alla funktioner som Safari, Youtube, ladda ner appar osv. Finns under Begränsningar! Slå på endast barntillåtet! Bäst är att byta lösen till Begränsningarna med jämna mellanrum. Barn snappar upp mer än vad vi tror!<br />
Fördelen med att inte vara uppkopplad på nätet är att de gratisappar som har reklam, ja där kommer det ingen reklam då det inte finns tillgång till nätet.<br />
Självklart ska vi ju övervaka det barnen gör på iPaden och vad som händer kring den, vilka appar som används och deras tankesätt när de används, den sociala biten, respekten mot den som spelar, språk, kunna förstå vad som ska göras, om appen här en positiv påverkan på barns utveckling, ja listan kan göras lång.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-21774953990663928192012-11-24T23:13:00.001-08:002012-11-24T23:20:51.303-08:00Pedagogiska kullerbyttor vad gäller IKT i förskolan.<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">När jag startade upp med att använda iPaden i förskolan var nog tanken den att jag skulle ladda ner appar som var en del av barnens lärande här på förskolan. Nu har jag kommit att se att en iPad kan användas till så mycket mer, speciellt inom dokumentationen.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Under projektarbetet med de större barnen använde jag mig av röstmemo och spelade in nästan varje tillfälle. Jag slapp fokusera på att både skriva ned det om sas och fokusera på att lyssna och samtala med barnen samtidigt. Det gav mig inte bara en inblick i vad som sades, utan hur och vilket språkbruk barnen använde och även jag själv. Det är otroligt nyttigt att höra sin egen röst och bli påmind om på vilket sätt man samtalar med barnen och hur pass lyhörd man är. Sen är det lättare att fokusera på att lyssna in vad barnen har för frågeställningar, vad de söker svar på och hur deras tankar går.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Det är så enkelt att ta med iPaden ut i skogen, ta bilder och sen koppla upp den mot en projektor direkt när man kommer tillbaka till förskolan och få en direkt feedback på det som hände, vad man såg, ja allt som fångade barnens intresse. Det räcker bra med en vit vägg att kunna projicera bilderna eller filmen mot.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Jag har under flera tillfällen filmat våra yngsta och det ger en bra bild av på vilket sätt barnen är delaktiga i verksamheten. Som pedagog får man en mer övergripande bild av allt som händer i verksamheten. Man hinner lägga märke till de mindre, men otroligt viktiga detaljerna som sker i bakgrunden. </span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Visst kan våra de minsta få använda sig av apparna, men att kunna få gå in i en kaskad med färger, få bli en del i det som händer ger nog mer än att sitta och peka på en touchskärm när man är 1-2 år. Få uppleva något och vara delaktig tillsammans med sina kompisar är så mycket mer givande. </span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">En pedagogisk användning av iPaden kan vara ett väldigt bra komplement i den verksamhet vi har inom förskolan, men vi måste ha en tanke bakom det vi gör. Redan när jag letar appar har jag både Läroplanen och Styrdokumenten i tanken, vad kan denna appen tillföra verksamheten. Det som är mest facinerande är att ibland blir tanken en helt annan än vad som var tänkt från början, då barnen tog den till en annan nivå.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Temple Run ledde till att ett barn fick upp intresset för skriftspråket medan andra barn använde Stavningslek och Skolstil. </span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">Om vi bara tänker tänker ett steg längre i vad de olika apparna kan tillföra i barnens lärande, våga gå utanför ramarna och se lite längre istället för att begränsas av att vissa appar inte har ett pedagogiskt utförande.</span><br />
<span class="Apple-style-span" style="font-family: Verdana, sans-serif;">YouTube har otroligt mycket bra att erbjuda om vi vuxna kan finna tiden att söka. Barnen idag växer upp i ett IT-samhälle. Jag tror det är viktigt att även vi inom förskolan har den tanken vad gäller dagens teknik och olika utbud. Väljer vi att ta bort saker för de kanske inte känns rumsrena, så missar vi ett bra tillfälle att ge barnen en annan synvinkel på det hela. Det går att skapa upplevelser via olika YouTube-klipp beroende på vad det jobbas med i förskolan. Om vi inom förskolan visar barnen att det finns mer med teknik än bara att spela har vi gett dem ett bra verktyg inför framtiden.</span>mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-30140923495449428262012-10-22T15:26:00.004-07:002012-10-22T15:26:35.058-07:00Paddan och våra de minsta!!Då var höstens verksamhet i full gång. Nu är åldern på barnen 1- 2.5 och nu har jag laddat ner lite andra appar. Just nu ligger fokus på färg, men också siffror, gärna med bilder som barnen kan relatera till. Det gör att språket tar fart när de kan berätta om sina egna erfarenheter i det de känner igen i bilderna. När olika bilder på en blå ballong kom upp blev associationerna många. Det blev kalas, hålla ballongen, tappat, flyger iväg, många, pang, ont öronen då, pojke, flicka, blå, stor, liten, en, räkna till fem..... ja det blev ett berättande från barnen och det var bara en av bilderna. Jag satt med en app som heter MusicColor där det finns många olika färger att välja mellan. Den kostar 38:-, men är riktigt bra om man tänker arbeta med språket. Det går att samtala om bilderna och samtidigt får vi in färgerna.<br />
I SoundTouch är det bland annat djuren som är spännande och deras läten. Jag stoppade in iPaden i vår samlingskorg och när tex lammet skulle komma fram så tryckte jag så man hörde just det djuret. Det blev både spännande och roligt. Samlingen togs till en ny nivå.<br />
Något man också kan göra är att leka de djur som hörs. En hund som skäller och då blir vi hundar. Har ni kopplingen mellan iPad och projektor går det att visa upp både djuren på väggen och lyssna på deras läten och sen leka att vi är just det djuret.<br />
När vi räknar använder vi oss av en app som visar olika många saker. Det spelar ingen roll i vilken ordning barnen pekar på föremålen, den räknar tills alla är pekade på.<br />
Jag kommer jobba mer med projektorn för att barnen redan vid tidig ålder ska få se att det finns mer att göra med en iPad än att spela på den.<br />
När jag kopplar upp den använder jag rätt termer i det jag gör. Inga förenklingar, utan mer förklaringar. Jag vill att de ska lära sig rätt ord från början. När vi kopplar upp något mot nätet på förskolan så ändras lampan på dosan i taket färg från grön till blå. Barnen brukar hålla koll på när den ändrar färg och då vet de att vi kan börja.<br />
Under h.t kommer jag använda appar med rörelse i, men också utnyttja mig av de bra saker som finns på YouTube som kan passa in i vårt projektarbete med rörelse!mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-65417143743952909942012-05-20T14:58:00.000-07:002012-05-20T14:58:38.054-07:00Med surfplattan i 1.5 år...Nu har det varit två olika barngrupper som har haft tillgång till iPaden. Första gänget enbart iPad1, men andra gänget både iPad2 och Samsung vad gäller surfplattor. Jag vidhåller fortfarande att iPaden är mer barnvänlig i sin utformning och Samsungen mer för vuxna. Vad gäller app-utbudet ligger App-store långt före och det positiva där är att det finns många gratisappar som är bra. Till Samsungen är utbudet mindre och gratisappar finns det inte alltför många av som passar till barn.
IKT i förskolan har slagit igenom rejält och många förskolor har köpt in paddor vilket är bra, men tyvärr har användningen blivit väldigt oplanerat. Det laddas hem appar och sen ges den till barnen, men den pedagogiska tankegången bakom finns inte. Vad vill vi att barnen ska lära sig vid användandet av iPaden?
För mig handlar det om att ny teknik ska vara rolig, den ska tas fram när det är lugnt på avdelningen, tydliga och klara regler om vad som gäller och de ska alltid följas. Vad gäller apparna är det viktigt att vi som pedagoger funderar på vad de appar vi laddar ner kan ge barnen som en del i deras utveckling. Det kan gälla språkutveckling, problemlösning, matematik, bokstäver, läsa, färg och form. Sen behöver vi också se bortom de olika apparna som används. En whiteboardtavel-app tillsammans med en projektor kan skapa en saga där pedagogen berättar och ritar, men barnen är delaktiga i sagan då de får gissa vad som ritas. En bok kan lånas från bibliotekt, visas på väggen, ingen trängsel och konflikt om vem som ska sitta brevid pedagogen, alla ser och det går att gå fram, visa och fråga barnen om bilden. Vill man visa olika konstverk behöver man inte alltid titta i konstböcker utan också via projektorn visa dem på en vit vägg.
Nu betyder detta inte att vi struntar i att läsa vanliga böcker eller gå till biblioteket. Det är fortfarande en viktig del av verksamheten i förskolan.
Tänk att en regnig eftermiddag sitta på en filt inne i förskolans matrum, se på en stor brasa som sprakar på väggen och äta mellanmål. Veckan därpå grillas det korv ute över en riktig eld.
Vad jag menar är att det virtuella inte utesluter det riktiga. Det ska finnas en bra blandning av båda.
Många barn har ett intresse för bokstäver, men inte motoriken att skriva än. Då är appen Skolstil suverän. De stavar sitt namn, sina kompisar och lär sig bokstäverna på en nivå som passar dem i utvecklingen. När sen motoriken kommit så långt att de kan forma sina bokstäver själva har de sett formen och hört varje bokstav, så de kan lättare börja skriva. Barn som suttit och lyssnat på de appar som ljudar ihop bokstäverna har plötsligt knäckt läskoden. De har fått grunden för hur det går till när bokstäver fås ihop till ett ord.
Problemlösningsappar leder till mången samtal barn emellan och delande av tankar, förslag och olika lösningar. De hämtar den kompis som de vet är bra på just den appen. Vi vill att barn ska se just den egenskapen hos varandra, vad är han/hon bra på, inte bara det negativa. För oss är det viktigt att lyfta fram barns positiva kunnande och göra det synligt för hela barngruppen. Vem är bra på vad!
Matematik finns det mycket av i vardagen. I de appar som laddats ner handlar det om plus och mängdlära, men även minus.
Populärast just nu är Ninjago. Två lego-ninjas som tävlar mot varandra på var sin girosnurra. Vad är det pedagogiska i detta kan man ju då undra?
Det samtalas otroligt mycket kring denna app (språkutveckling, turtagannde i ett samtal), alla har olika färger (lär sig färgerna), de är värda olika mycket (siffror, vilket tal är högre/lägre). Ibland behöver man mer se till vad appen ger i det som händer mellan barnen, samspelet!
Tekniken är här för att stanna. Ingen tvekan om det, men vad vi måste tänka på är att denna teknik i sig är inget pedagogiskt verktyg utan det är upp till oss att göra den det. Det ställer krav på oss som arbetar inom förskolan att visa på, ett bra sätt att använda den, länkat till Läroplanen.
Vi behöver också se bortom den som en vanlig spelplatta, utan hitta andra användningsområden som till exempel i samspel med projektorn.
Ute i naturen finns den med med svampbok, fågelbok och blombok. Vi behöver inte släpa med tre olika böcker ut.
Däremot kommer frågan om tex maskar har mun, så ska barnen få undersöka, tänk och klura på det själv och utforska innan tekniken används.
Faran med att ha tekniken så tillgänglig är att själva utforskandet, frågeställningarna, tankarna, idéerna som barnen själva bör få komma med kan tappas bort. Fyra fingertryck bort finns svaret, men då tappar vi barns kunskapssökande och det får inte ske.
Tekniken har kommit för att stanna och den är en viktig del i arbetet i förskolan precis som allt annat. Den ska inte vara istället för något utan enbart ett komplement, ett bra pedagogiskt verktyg.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-83146685935961996422012-02-17T02:06:00.000-08:002012-02-17T02:06:22.786-08:00Satsning på boksäver och stavaning!Med många blivande 5 och 6-åringar på avdelningen har jag valt att satsa på flera stavningsappar och bokstavsappar. Intresset för bokstäver har ökat markant sen flera barn upptäckt hur lätt det är att stava och skriva bokstäver på iPaden. De hindras inte av motorik och penna. Självklart används det också, men iPaden gör att fler barn klarar av att få in formen på bokstäverna i tanken på ett enklare sätt som passar just deras utvecklingsfas. Det blir också på ett lekfullt och roligt sätt!<br />
Det är ju vårt uppdrag i förskolan, lärande genom lek! För det är fortfarande vad vår iPad är, en teknisk leksak. Den ska vara pedagogiskt inriktad, men också spännande och rolig. Det gäller att hitta en balansgång som gör att barnens intresse behålls.<br />
Något jag uppskattar är att app-utvecklarna har tagit tills sig mycket av det vi efterfrågat. Nu finns det stavning där bokstäverna ljudas, var för sig och sen ljudas ihop till ordet! Skolstil har också kommit med en app där bokstäverna på tangetbordet ljudas. <br />
Det finns många bra pedagogiska verktyg att använda sig av, men det är upp till oss pedagoger att göra dem till ett roligt lärande för våra barn. <br />
Det handlar inte om att "spela spel" utan så mycket mer och det är upp till oss att visa på de läroprocesser som skapas bland barnen!mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-16738706114163520722012-01-08T06:10:00.001-08:002012-01-08T06:10:31.673-08:00Lärande i förskolan...Det har startat mången diskussion om hur vi på bästa sätt kan lära barn skriva och läsa. Generellt brukar intresset komma bland fem åringarna, men också både tidigare och senare.<br />
Förr om åren satt barnen med olika färdigtryckta stenciler med bokstäver, labyrinter, prick-prick. Det togs bort, men nu finns de som appar istället. <br />
Vad är då skillnaden? <br />
Jo, nu klarar alla barn av att använda sig utav det materialet och det blir på ett roligare sätt. Alla barn klarar inte av skriva med en penna, de satt och kämpade med sina bokstäver och när något känns för svårt, ja då är det lätt att tappa både intresse och fokus.<br />
Vi har ett skrivprogram på vår dator och under en tids observation av vilka som använde det, kom jag till insikt om att flera av våra då 3 åringar kunde stava till sitt namn. De gick ut och tittade på sin hylla hur deras bokstäver såg ut gång på gång och fick till det rätt. Skrev de fel, så märkte de oftast det själva och rättade till det. <br />
Barnen har inte bara kommit till insikten om hur deras namn ser ut, utan också att de består av olika symboler, i det här fallet bokstäver.<br />
De jämför sina namn och påtalar att de har likadana bokstäver som kompisen. <br />
När de kunde sitt, så började de skriva andras också. Ofta sitter de två och klurar ihop, diskuterar och ibland går de bort tillsammans och tittar, ibland bara en.<br />
De visar och ändrar. <br />
Tänk vilken läroprocess det blir att kunna sitta tillsammans med någon och få dela sina kunskaper med varandra. Barn lär sig snabbt vem som är bra på vad och vilken kompis de ska be om hjälp.<br />
Om vi kan få barnen att se till varandras styrkor och hur de ska ta hjälp av det i olika situationer som uppstår har vi kommit en bra bit på vägen. <br />
De satt och ritade legobitar ur perspektivaspekten och ett barn blev klar lite före. Några barn uppfattade det och bad henne om hjälp med en av linjerna som de märkte blev fel.<br />
Hon berättade hur hon gjort och sen hjälptes de åt. <br />
Jag har märkt att barnen i den barngruppen jag arbetar med nu hjälper varandra mycket mer nu än tidigare. Kan vara en effekt av att barngrupperna blir större och att vi vuxna inte hinner finnas till hands lika fort, men också det att vi uppmärksammat barns hjälpande på ett annat sätt än tidigare och uppmuntrat det i mycket större utsträckning. Jag ber barnen mer om hjälp nu än förut med saker som ökar deras självförtroende. Mycket skulle jag kunna göra själv, men det finns egentligen ingen bra anledning till varför jag skulle göra det.<br />
En dag bad jag två barn gå in på den andra avdelningen och be om att få låna en hålslagare och häftapparat. <br />
Ett av barnen tittar på mig när jag gör hål i pappret och utbrister:<br />
- Du gör hål i pappret fast du slår det inte!<br />
Språket är en så pass viktig del av vårt samhälle, inte bara att kunna tala det utan att förstå, skriva och läsa.<br />
Vi lägger mycket av grunden redan i förskolan och det är så viktigt att vi uppmuntrar barnen i det redan från det att de börjar hos oss.<br />
Vi behöver också göra barnen medvetna om de läroprocesser som händer, ge dem tid att få reflektera och även dela med sig till andra. Om vi kan få barnen att se till det positiva hos varandra och våga ta hjälp/ hjälpa är vi på väg mot ett annat samhälle än det vi har idag. mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-14180229161737858302011-12-15T13:21:00.001-08:002011-12-15T13:21:02.867-08:00Barnen och den androida surfplattan!"-När är det min tur att spela på den androida?"<br />
Nu låg det tre surfplattor på borden. Två iPad och en Samsung. Tvån är fortfarande väldigt efterfrågad då den mest är framme när jag kan var med och Samsungen var framme för första gången.<br />
Jag visade ett barn hur den Androida fungerade, pilen var bakåt och huset var att stänga ner appen om hon ville byta. Efter ett tag byttes det till ett annnat barn och det flöt på bra. Några gånger fick jag hjälpa till, men det var för att det stod på engelska. Samma som med iPaden i början.....fler appar på svenska tack!<br />
Barnen vet ju inte skillnaden i den tekniska biten, men att de är olika har de snabbt upptäckt.<br />
Alla letade efter den lilla gropen med knappen först, även om de touchade hus-ikonen. Sen konstaterade de att den var minst.<br />
Jag filmade in när barnen sjöng Luciasången och det var klart lättare att hålla den, men lite mindre bild när de sen skulle titta. Jag har kommit underfund med hur Samsungen fungerar och nu flyter det på. Gratis-apparna som vi kan använda är tyvärr inte alltför många. Där finns det ett mycket bättre utbud till iPaden. Nu är nog det inte så konstigt för den har funnits ute längre på marknaden. Hoppas att det kommer fler och bättre spel nu i vår då fler användare lär finnas.<br />
Länstidningen kom samma dag som Samsungen skulle presenteras för barnen. Bra timing! Tycker att det är bra att vårt IKT-arbete ute i förskolorna lyfts fram och även projekt som detta med iPad/Android. Det är viktigt att vårt arbete syns utåt och att vi visar på att förskolan är redan inne i 2000-talets nya teknik och har kommit ganska så långt.<br />
Barnen får möjligheten att lära sig den nya tekniken genom leken och det gör att de får ett annat förhållningssätt till det nya som kommer. Nyfikenhet och lusten att lära sig är något vi behöver ta tillvara på i allt det som händer ute på förskolorna.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-9075217313120944953.post-68362454668582025042011-12-13T07:19:00.001-08:002011-12-13T07:19:20.662-08:00Min androida och jag! Del 2Fortsatte att försöka få ner appar idag och nu gick det lättare. Insåg att jag måste hålla mig närmare det trådlösa nätverket. I personalrummet gick det fort, men inne på avdelningen långsamt! Vissa appar går ner direkt, men andra står och väntar på installation. Har nu hunnit testa några spel. Unblock train är kul och lite klurig. Det gäller att flytta på tågen för att få in rätt tåg i tunneln. Labyrinten var lättare att spela för mig, då Samsungen är liten och lätt. Ett bra skydd kommer att behövas då den ligger lättare på bordet och i händerna.<br />
Är man van vid en grop i nederkant tar det en stund att lära sig att toucha på den lilla ikonen som ser ut som ett litet hus. Ikonen bredvid, den som ser ut som en rektangel med en till liggande över visar vilka appar som anänds, alltså en genväg.<br />
Kameran är helt ok. Lite blåton i bilderna när man använder blixten. Skarpare bild med makro inställt, istället för autofokus.<br />
Det dök upp en massa små trevliga Marketkassar längst ner till höger. Där talade den om för mig vilka appar som gått ner och vilka uppdateringar som gjorts.<br />
Det enda som irriterar mig just nu är att jag måste vara på jobbet för att kunna komma in på nätet. Kan inte förstå varför den inte hittar surfplatten utan envisas med att lägga till den som en telefon.<br />
Den vinner över iPaden vad gäller vikt och att den är smidigare att packa ner, då menar jag att den är lättare att få plats med. Sen är den inte lika tung att hålla. Ett plus när man ska film under en lång stund.<br />
Skärmen känns lite liten, men det fungerar bra. En vanesak egentligen.<br />
Finns några svenska appar som jag skulle vilja köpa, men var finner man presentkort till Android. Det finns ju Mastercard att köpa med en viss summa inlagt, men betyder det att man måste köpa ett nytt varje gång och ändra in kortuppgifterna? Något att kolla upp.mags66http://www.blogger.com/profile/05737314660637767684noreply@blogger.com0